Puțini sunt cei care nu au auzit niciodată de judecătorul Cristi Danileț, unii au auzit de el în sala de judecată, iar cei mai mulți în spațiul public. Cristi Danileț este judecător la Tribunalul Cluj și un susținător al introducerii educației juridice în școli, a scris un ghid de educație juridică ,,Elevul și legea” și este unul dintre fondatorii asociației VeDem Just (VOCI PENTRU DEMOCRAȚIE ȘI JUSTIȚIE).
Anul acesta am participat la tabăra de educație juridică ,,Legal Academy”, știu că nu este primul an când asociația VeDem Just organizează această tabără, ce v-a determinat să organizați o astfel de tabără?
,,Eu desfășor de mulți ani un program de întâlniri regulate cu tinerii pe teme de educație juridică, ceea ce înseamnă o introducere în lumea legii și justiției. Aceste întâlniri au loc fie la tribunal, fie în sălile de clasă. Dar, la un moment dat, ne-am gândit cum ar fi să ne întâlnim zi de zi, într-o mini tabără. Astfel, în anul 2019, am organizat la Turda o tabără pentru elevii din Ardeal și la Suceava o tabără pentru elevii din Moldova. În 2020, pandemia ne-a împiedicat să continuăm, timp în care am desfășurat doar activități online, dar în anul 2021 ne-am gândit la o astfel de tabără la mare, la Costinești. Elevii s-au întâlnit fizic cu judecători, avocați, profesori, și, surpriza surprizelor, cu ministrul justiției. Scopul nostru este familiarizarea tinerilor cu legea și justiția, încercând să îi facem să înțeleagă că aceste domenii sunt extrem de accesibile și că oamenii legii sunt un fel de prieteni ai copiilor.”
Știu că vă doriți ca educația juridică să devină materie obligatorie în curricula actuală, de ce considerați că școala românească are nevoie de această nouă disciplină?
,,În ultimii ani, am observat o creștere a cazurilor care sunt pe rolul tribunalelor implicând copii, atât ca victime, cât și ca autori ale unor infracțiuni. În mod firesc, îmi pun problema prevenției mai accentuate a delicvenței juvenile, dar și a victimologiei juvenile. În legislația românească se prevede că un minor răspunde încă de la vârsta de 14 ani privind încălcarea legii penale. Mă gândesc că, anterior acestei vârste, copiii ar trebui să cunoască câteva elemente esențiale despre lege. Având în vedere că am o experiență de 23 de ani în justiție și de aproximativ 10 ani cu copiii, în cadrul programelor de educație juridică am propus ca materia acestui tip de educație să fie studiată în școli. În ultimii 2 ani de zile, aproape 100 de școli din România au acceptat opționalul de educație juridică, iar feedback-ul a fost extrem de interesant. Noi nu ne-am propus să facem din elevi viitori studenți la drept sau oameni ai legii, sigur că m-aș bucura să îi am colegi pe actualii elevi, însă trebuie să avem în vedere că orice lege, din momentul în care este publicată în monitorul oficial, devine obligatorie pentru toată lumea. Toți trebuie să cunoaștem legea, să știm ce avem voie și ce ne este interzis, să știm cum să reacționăm în cazul în care ne este încălcat vreun drept, să știm care sunt procedurile de urmat, autoritățile responsabile și efectele sancțiunilor aplicate de judecător.”
Știu că ați devenit judecător la vârsta de 23 de ani, ce v-a determinat să urmați o carieră în domeniul științelor juridice? Și de ce ați ales să deveniți judecător și nu avocat?
,,Acum un sfert de secol, când eram student la drept, mi-a plăcut foarte mult acest domeniul al ordinii și disciplinei. Probabil este rodul unei educații mai severe primite de la părinții mei, dar și a artelor marțiale pe care le practic încă de mic. Mi-am dorit să urmez o profesie care să aibă legătură cu legea, justiția și disciplina. Inițial am vrut să devin polițist, apoi am vrut să devin procuror. La vremea aceea era mai greu să devii avocat pentru că trebuia să cunoști pe cineva care activa în această profesie. Eu proveneam dintr-o familie modestă și nu avem cunoștințe care să lucreze deja în lumea avocaturii. Prin urmare, m-am prezentat la un concurs național după ce am terminat facultatea de drept, am câștigat acest concurs și m-am prezentat la instanță. Într-adevăr la 23 de ani ești poate prea tânăr să împarți dreptatea, dar cauzele soluționate de judecătorii cei mai tineri sunt mai simple. Pe măsură ce avansezi în carieră, vei dobândi capacitatea de a soluționa cauze mai complicate. În momentul de față îmi desfășor activitatea la Tribunalul Cluj și sunt responsabil de a soluționa cazuri extrem de complexe cum ar fi: omorurile, traficul de persoane, de droguri, evaziuni fiscale și chiar corupția.”
Ce mesaj le-ați transmite viitorilor studenți la drept și mai exact viitorilor judecători? Ce așteptări aveți de la ei, dar și ce așteptări aveți de la noua generație?
,,Noua generație trebuie să își asume un rol fantastic, ea are acces acum la o mulțime de informații, distribuite mai ales prin intermediul lumii digitale. Tinerii trebuie să folosească informațiile într-un sens constructiv și nu într-unul distructiv. În cauzele pe care eu le soluționez deseori apar copii care șantajerază alți copii, care comit infracțiuni prin intermediul internetului. Dacă sunt tineri care vor să îmbrățișeze lumea juridică, trebuie să știe că un om al legii trebuie să dea dovadă de imparțialitate, adică să lase deoparte propriile prejudecăți, să lase deoparte propriile slăbiciuni și să fie un om corect, asumat, care să asculte și ce spune dreapta și ce spune stânga, și ce spune acuzarea și ce spune apărarea. Un om al legii este acolo ca să facă dreptate și nu să încalce, la rândul lui, drepturile oamenilor. Oamenii au încredere în justiție, iar cei care lucrează în justiție trebuie să îndeplinească cele trei virtuți: independență, imparțialitate și integritate.”
Facebook educație juridică: https://www.facebook.com/eduiuris
https://www.facebook.com/Academiadeeducatiejuridica
Aplicația Lege-n-Dar: https://play.google.com/store/apps/details?id=io.vedemjust.legendar&hl=ro&gl=US
Ghidul ,, Elevul și legea”: https://educatiejuridica.ro/wp-content/uploads/2020/10/Ghidul-Elevul-si-Legea_2020.pdf
Editor: Alexia Ștefania Iova
Grafician: Bianca Ana-Maria Borcea