Bullying-ul, un fenomen contemporan

Este imposibil să nu fi auzit niciodată de noțiunea de bullying, toți cunoaștem o persoană care a primit de-a lungul timpului bullying sau, poate, chiar am fost victime sau agresori. Conform unui studiu realizat recent, aproape 70% dintre elevi s-au confruntat cu agresiuni, jigniri sau umilințe, 60% dintre acești elevi nu au curajul să recunoască că sunt victimele bullying-ului. Potrivit unui alt studiu realizat de ,,Salvați copiii” în cursul anului 2016, 3 din 10 copii sunt excluși din grupul de colegi, 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor și 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi.

Cu ajutorul unui google forms dedicat adolescenților pe tema bullying-ului, am descoperit experiențele elevilor români cu bullying-ul. Majoritatea adolescenților susțin că au primit bullying datorită aspectului fizic: ,,Copiii se luau de mine din cauza faptului că aveam câteva kilograme în plus și eram mai închisă la culoare.”; ,,Mulți colegi se luau de mine datorită aspectului fizic, din cauza asta, am avut nenumărate episoade depresive.”. Doar o mică parte dintre elevii participanți au cerut ajutorul unui specialist, cei mai mulți au încercat să treacă singuri peste, dar de cele mai multe ori asta a dus la scăderea încrederii în sine: ,,Am refuzat să cer ajutorul unui specialist, dar după această experiență mi-am pierdut încrederea in mine, mi-e greu să am încredere în persoane și am episoade de overthinking.”; ,,Nu am cerut ajutorul unui specialist și asta regret enorm, în urma bullying-ului am ajuns să nu mai am deloc stimă de sine și să îmi pierd toată încrederea în mine.”; ,, Nu am mers la psiholog, dar nici acum nu am încredere în forțele proprii și în aspectul fizic.”.

Și cei care au cerut ajutorul unui specialist au mai rămas cu câteva insecurități ,, Am avut parte de ajutorul unui specialist, dar încă mai resimt efectele bullying-ului până și în ziua de astăzi, doar ca am învățat cum să-mi gestionez emoțiile astfel încât să nu mă afecteze așa de mult.”; ,,Am fost la psiholog și am reușit sa trec peste cele întâmplate, dar am rămas cu tulburări de anxietate, dificultăți ale somnului și probleme de sănătate.”.

Întrebarea care ne macină pe toți este ,,De ce agresează elevii?”, răspunsul este unul simplu: de cele mai multe ori, colegii se vor amuza, așa că motivația stă în popularitatea și atenția primită după agresarea unui coleg. Un alt motiv este datorat faptului că și aceștia au fost de-a lungul timpului victime ale bullying-ului, iar pentru a evita repetarea experienței devin agresorii persoanelor care ar putea să îi domine.

Pentru a putea reduce din acest fenomen, în primul rând ar trebui ca fiecare unitate de învățământ să beneficieze de psiholog școlar, în acest moment școlile din România se confruntă cu o lipsă a acestora. Legea prevede că unui psiholog școlar ar trebui să îi fie alocați un număr maxim de 800 de elevi, dar în realitate sunt numeroase cazuri în care unui psiholog școlar îi sunt alocați și 1500 de elevi. În al doilea rând, ar trebui să nu mai învinuim atât de mult agresorul și să ne dăm seama că și el este o victimă, de cele mai multe ori și el ar trebui să primească ajutorul unui specialist.

Așadar, ar trebui să normalizăm mersul la psiholog, părinții ar trebui să îi încurajeze pe copii să mergă la un specialist care îi va ajuta să își gestioneze mult mai bine problemele.

Editor: Cismaru Lucian

Grafician: Oprea Alexandra