În ultimul timp a fost extrem de discutată și mediatizată la nivel mondial dificultatea aprovizionării magazinelor, dar și scumpirea produselor și a transportului lor. Această problemă s-a transformat destul de rapid într-o criză globală. Cauzele acestei probleme sunt provocate de criza containerelor și de stagflație.
Această criză de aprovizionare s-a produs din cauza pandemiei care a dat toată lumea peste cap. În acest context, retailerii și producătorii fac comenzi prea devreme sau unele supradimensionate. Prin urmare, se ajunge la o adâncire a crizei. Totodată și oamenii au devenit mult mai îngrijorați, făcându-și tot mai multe provizii care nu sunt neapărat necesare.
Odată cu apropierea iernii, implicit a sărbătorilor specifice acesteia, criza o să ia amploare, iar un studiu realizat de RBC Elements arată că problema nu dă semne de vreo posibilă ameliorare.
Din cauza pandemiei, fabricile au fost destul de afectate, la un moment dat închizându-se temporar. Acest lucru a dus la blocarea mai multor containere în porturi. Prima care și-a revenit din criză a fost Asia care a trimis aproape toate containerele către Europa și America de Nord, acestea neavând o revenire așa de timpurie. Această criză a containerelor poate afecta perioada de cumpărături pentru Crăciun.
De exemplu, anumite magazine din Marea Britanie au stocurile de jucării epuizate, nefiind siguri dacă vor putea fi refăcute în timp util. ,,Am prevăzut o revenire accelerată a economiei, dar nu am prevăzut că va fi atât de puternică încât va crea aceste probleme în aprovizionare”, recunoaște Jes Staley, director executiv la Barclays. Totodată s-a creat și o concurență globală pentru containerele maritime, aceasta împiedicând Canada în a-și transporta mazărea, Thailanda orezul și India zahărul.
În mod normal nu este imposibil ca după o călătorie, containerele navelor să se întoarcă goale, dar de cele mai multe ori este așteptată reumplerea acestora pentru a avea un profit cât mai mare, provenit din ambele curse. În schimb, în momentul de față, costul transportului bunurilor pe traseul China-SUA a devenit de aproape 10 ori mai mare decât în traseul opus, SUA-China, așa că transportatorii maritimi optează să le trimită goale.
Pe de altă parte, această pandemie a provocat și stagflația, o formă de criză economică în cadrul căreia rata inflației este mare, creșterea economică mică sau nulă, iar rata șomajului înaltă. Aceasta se măsoară prin examinarea direcției unei varietăți de indicatori pe o perioadă extinsă de timp. Prima dată acest termen a fost folosit de politicianul conservator Ian Macleod în cadrul unui discurs din Parlamentul Regatului Unit în anul 1965.
Cauzele stagflației sunt prezentate de către economiștii keynesieni ca provenind de la șocurile de aprovizionare. De asemenea, componenții de aprovizionare dau vina pe impozitele ridicate și reglementarea întreprinderilor făcută excesiv.
În același timp, în Europa, și criza șoferilor de tir afectează aprovizionarea magazinelor. În prezent, la nivel mondial, există un deficit de 400.000 de șoferi. Firmele transporturilor au majorat tarifele, un container valorând 25.000 de dolari. Aceste majorări duc și la scumpirea anumitor alimente. De exemplu, luna trecută, prețurile zahărului alb au atins cel mai ridicat nivel din ultimii trei ani.
Totodată este susținut faptul că cea mai mare penurie nu este de produse, ci de forța de muncă. Înainte de criză marfa unui container era de 15.000 de dolari, acum ajungând la 16.000-18.000 de dolari. Același lucru se întâmplă și cu costul transportului, înainte de pandemie având valoarea de 2.000 de dolari, iar acum ajungând chiar și la suma de 15.000-25.000 de dolari. Cifrele oficiale arată cel mai rapid ritm de creștere al indicelui prețurilor de producție de când acesta a fost măsurat, mai exact în anul 1995.
Editor: Cismaru Lucian
Grafician: Cimpoeru Daria