Consumatorul voinic și reducerea de aur

Frunzele aproape au picat din copacii de pretutindeni iar pe-alocuri zapada a-nceput să picteze peisajul într-un alb superb. Departe de Crăciun, toți oamenii sunt plini de anticipare și vorbe tainice de sărbătoare. Auzi, indiferent de colectiv, poveștile palpitante despre eroi falnici precum măreața “Mega reducere”, înspăimântătorul “Buy one  get one free” și mult prea adoratul “Poți plăti în 24 de rate”. Ei bine, se apropie singura “sărbătoare” care nu ține cont de religie, cultură și tradiții, sărbătoarea ce ne unește pe toți sub aceeași umbrelă a consumerismului grotesc, Black Friday.

Înșelăciunea acestei simple zile și transformarea ei într-o sărbătoare neoficiala sunt un exemplu perfect pentru un marketing făcut ca la carte. Totul a început în jurul anilor 1920-1930 când, în ziua ce urma sărbătoarea “Thanksgiving”, se organizau parade în marile orașe din SUA. Printre ultimele apariții ale fiecărei parade era un Moș Crăciun, sponsorizat de diferite companii, cu rolul de a simboliza începerea perioadei crăciunului și mai ales, a cadourilor. Odată cu trecerea timpului, spiritul capitalist american a asociat ziua de dupa Thanksgiving cu începutul cumpărăturilor de Crăciun. 

Dacă povestea acestei zile emblematice pentru luna noiembrie se oprea aici, Black Friday-ul n-ar fi fost altceva decât o zi mai aglomerată ca de obicei. Totuși, excesul clienților din ultimii 30 de ani și lăcomia caracteristică oamenilor a dus la multe vătămări și decese, toate în numele reducerilor. Mania shoppingului pentru unii oameni este ca un drog ce justifică violența verbală și fizică, mai mult de atât, este scuza perfectă pentru dispariția principiilor și conduitei morale. Cine are nevoie de etică atunci cand te poți calca în picioare cu alți oameni pentru “2 produse la preț de 1”? 

Câteva exemple ale raționamentului și ale acțiunilor blackfriday-ene ale oamenilor cu ocazia acestei sărbători includ:

  1. Călcarea în picioare a unui angajat de la Walmart odată ce peste 2000 de oameni au năvălit în magazin
  2. 2 clienti, poate captivați de atmosfera magazinului de jucarii în care se aflau, s-au împușcat reciproc și s-au omorât în urma unei dispute în magazin
  3. În 2011, un vârstnic a leșinat într-un magazin de Black Friday iar nimeni nu l-a ajutat, toți oamenii fiind mai concentrați pe căutarea unor electronice cu preț redus.

Fenomenul Black Friday este un parazit al societății moderne ce, pentru o zi în fiecare an, suge toate moravurile din societate si ne oferă în schimb materialism și oportunism la vrac. Grație lui, proverbul “Banii fac lumea să se învârtă” devine din ce în ce mai clar în fiecare an. Cine știe, poate că la anu’ vom prinde o “Mega Reducere” pentru o societate nouă… 

Editor: Ionela David

Grafician: Andreea Vasiliu

Matei Cătuneanu